Zakelijke beller slechter bereikbaar - Quality Support heeft de uitkomst bekend gemaakt van alle telefoononderzoeken die het in 2007 bij Ne [lees verder]

Belastingtelefoon is belhel. - DEN HAAG - De Belastingtelefoon voor particulieren en ondernemers wordt een steeds grotere belhel. H [lees verder]

E-mail niet altijd snel afgeleverd - Email faalt als bedrijfskritisch communicatiemiddel. Een deel van de berichten loopt forse vertragin [lees verder]

'Steeds langere telefonische wachttijden' - AMSTERDAM - Mensen die bedrijven of instellingen bellen voor vragen, moeten steeds langer wachten op [lees verder]



 


Belastingtelefoon is belhel. ()

DEN HAAG - De Belastingtelefoon voor particulieren en ondernemers wordt een steeds grotere belhel. Hoewel er na recente klachten over de slechte bereikbaarheid meer mensen zijn ingezet om de telefoon te beantwoorden, blijkt dat geen garantie voor een goede afhandeling van de vragen.


Dat zegt het VVD-Kamerlid Ineke Dezentje Hamming, die dan ook de noodklok luidt over de situatie. "De Belastingtelefoon is een belhel, zowel voor bellers als voor de medewerkers. Veel van de nieuwe mensen zijn niet in staat de juiste antwoorden te geven aan de bellers. De slechte bereikbaarheid los je domweg niet op door lukraak mensen aan te nemen. Bovendien gaat het aantal telefoontjes de komende tijd alleen maar toenemen omdat iedereen voor 1 april zijn belastingaangifte gedaan moet hebben." Het VVD-Kamerlid wil dan ook zo snel mogelijk overleg met staatssecretaris Wijn (Financi?n) over de situatie. "Ik wil niet alleen horen dat de telefoon niet na zeven maar na vier minuten opgenomen is, maar ook hoe Wijn ervoor gaat zorgen dat bellers een zinnig antwoord op hun vraag krijgen. "

Een woordvoerster van de Belastingdienst zegt de problemen niet te herkennen. Volgens de fiscus wordt 90 procent van de binnenkomende telefoontjes in een keer afgehandeld. De 10 procent waarbij dat niet lukt, wordt binnen 48 uur teruggebeld.

Volgens Dezentje gebeurt dat laatste echter in slechts 17 procent van de gevallen.

Door de problemen bij de Belastingtelefoon wordt de situatie van kwaad tot erger, waarschuwt het Kamerlid. "Het ziekteverzuim neemt toe, en problemen worden rondgepompt. Alles wat misgaat met bijvoorbeeld de voorlopige teruggaaf komt bij de Belastingtelefoon binnen."

Een advies dat bijvoorbeeld snel gegeven wordt is: dien maar een bezwaarschrift in. "Maar h?? dat moet, weten de medewerkers vaak niet. En soms is het advies ook onterecht, zodat de belastingplichtige opnieuw de Belastingtelefoon moet bellen..."

Wat ook vaak gebeurt, aldus het liberale Kamerlid, is dat mensen na twintig minuten wachten te horen krijgen dat ze niet geholpen kunnen worden omdat het systeem uit de lucht is, waardoor ze op een ander moment terug moeten bellen en opnieuw door de telefoonhel moeten.

Huursubsidie

De VVD maakt zich bovendien grote zorgen over later dit jaar, wanneer bij de Belastingdienst ook de telefoontjes over zaken van het UWV zoals huursubsidie en uitkeringen binnen zullen komen. "Bellen naar de Belastingtelefoon is dan wel gratis, maar echt gratis is het niet; het wordt wel gefinancierd met gemeenschapsgeld." Bij de Belastingtelefoon komen op dit moment zo'n 70.000 telefoontjes per dag binnen. Een aantal weken geleden werd duidelijk dat de wachttijd voor wie telefonisch informatie wil al gauw oploopt tot gemiddeld 12 minuten, als men ?berhaupt door het keuzemenu heen komt. Omdat dat probleem aan te pakken, opende Financi?n in januari een call center met 160 extra medewerkers voor eenvoudige hulpvragen, zodat er nu zo'n 650 mensen klaar zitten bij de telefoon.


[ terug ]


Uw gebruikersnaam:
Wachtwoord:
home | contact | disclaimer  
  ©2003 Customer Service First. Alle rechten voorbehouden. Design by Nettics BV